به گزارش خبرنگار مهر، در دومین روز همایش علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه که روز گذشته ۲۷ مهرماه در شهر کلن آلمان برگزار شد، هشت مقاله به شرح زیر ارائه شد:

در ادامه گزارشی کوتاه از این سخنرانی های روز دوم توسط حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) که از شرکت کنندگان این همایش بود، ارائه می شود.

۱. مسجد النبی به عنوان مرکز آموزشی شیعه، از سوی سیف الدین کارا ازحوزه علمیه مسیحی هارتفورد امریکا که به زبان انگلیسی ارائه شد و چگونگی بهره‌گیری امامان باقر و صادق علیهم السلام و شاگردانی مثل مومن الطاق و ابان بن تغلب از فضای مسجدالنبی(ص) را برای تدریس و انتقال مفاهیم دینی مورد بررسی قرار داده بود.

۲. شیعه در مدینه: بررسی موردی نخاوله، این مقاله که یاسر محمد یاسین از سامرا آن را به زبان عربی عرضه کرد برآمده از یک تحقیق میدانی بود و پس از بیانی کوتاه در باره فضایل مدینه و تنوع قومی ساکنان آن در طول تاریخ که این شهر را به یکی از شهرهای نمونه در زمینه تنوع جمعیتی تبدیل کرده بود و نیز سیر تحول مذهب ساکنان این شهر از تشیع به تسنن، شیعیان اثنی‌عشریه کنونی شهر مدینه را بر چهار دسته شمرده است: اشراف که بقایای سادات حسنی هستند، المشاهده که گروهی هم‌پیمان از شیعیان هستند، بنوجهم و نخاوله. به اعتقاد ایشان نخاوله صورت جمع کلمه النخلی یا النخولی است. شیعیان نخاوله اشتراک نژادی ندارند و این شیعیان غیرغالی که ائمه را عباد مکرمون می دانند، افرادی از قبایل مختلف هستند که باور مشترک آنها و شاید شغل اولیه‌ای که در پیوند با نخل بود آنها را گرد هم آورده است.

۳. مدیریت حج و زیارت مرقد مطهر پیامبر از سوی ائمه(ع)، به زبان عربی از سوی عمار عبوده محمد حسین از دانشگاه کوفه که بهره‌برداری از فضای ایام حج برای تقویت پیوند شیعیان با یکدیگر با محوریت امام معصوم علیه السلام محور آن بود.

۴. تاریخ‌زدایی: فضا، هویت و قبرستان بقیع که آدام بِبِک از دانشگاه لایپزیگ آن را به زبان  انگلیسی ارائه کرد و با این پیش‌فرض که بقیع برای شیعیان تنها مکانی برای ادای احترام به ائمه علیهم السلام نیست، بلکه کارکردهای اجتماعی هم دارد، نقش مکمل بقیع را در هویت‌بخشی به شیعیان در کنار کربلا و نجف و مشهد مورد بررسی قرار داد.

۵. معماری مرقد ائمه اطهار در بقیع و پیوند آن با مراقد خاندان اهل بیت(ع) در مصر و عراق که عادل محمد زیاده از قاهره آن را به زبان عربی ارائه کرد و پس از برشمردن تعابیر مختلفی که در سرزمین‌های اسلامی برای مراقد ائمه به کار می‌رود مانند قبه و مشهد و عتبه و اظهار این که در خیابان شارع الاشراف در قاهره تعداد زیادی ضریح متعلق به خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) وجود دارد، با این پیش‌فرض که المعز لدین الله اولین کسی بود که در بقیع گنبد ساخت، معماری مراقد باقیمانده در مصر را بر اساس تصاویر موجود از بقیع(قبل از تخریب) ملهم از معماری بقیع معرفی کرد.

۶. تحول معماری مسجدالنبی(ص) در طول قرون و تاثیر آن بر معماری مساجد تاریخی اردن، مقاله دیگری در این زمینه بود که جمانه سالم احمد دویکات از اردن آن را به زبان عربی ارائه کرد و در خلال آن اطلاعات قابل توجهی از مساجد کهن اردن ارائه داد.

۷. ریشه‌های شیعه معاصر در مدینه: بین سیاست و دانش، از مدینه تا نجف و قم عنوان مقاله عبدالمجید مبلغی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که به زبان انگلیسی ارائه شد.

۸. بازسازی جنت البقیع از سوی زهیر حسینی از موسسه فناوری نیویورک به زبان انگلیسی آخرین مقاله ارائه شده است. در این نشست بود که معماری پیشنهادی بقیع را در صورت فراهم آمدن شرایط بر اساس مؤلفه‌های مختلفی مانند مهندسی، رفاه حال زائران، حداکثر توجه به قبور اولیاء موجود در بقیع با انواع نقشه‌های مهندسی پیشنهاد کرده بود.



Source link


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی